“Vaak bestaat de start van het traject uit het hervinden van rust.”

Het proces

Klik op de proceskaart om deze groter te bekijken.

Stappenplan
Traject

Na aanmelding, kennismaking en het opstellen van het plan van aanpak zullen we zsm starten met het traject.

De start van het traject bestaat uit het hervinden van rust. Het kind heeft zoveel meegemaakt en houvast verloren dat daar als eerste weer rust in moet komen.

Veiligheid, regelmaat en rust staan in deze fase voorop. Daarna ontstaat vanuit een basis van veiligheid en vertrouwen de volgende fase. In deze fase maken we contact met andere jongeren in een hele kleine groepssetting. De begeleiding blijft ook dan individueel. In deze setting werk je aan het sociale stuk. Omgaan met andere jongeren, vriendschappen sluiten, grenzen herkennen bij jezelf en anderen.

Met de muziektherapeut gaat het kind zijn emoties herkennen en (leren) uiten. De Prikkelcoach zal de prikkelverwerking onderzoeken en in kaart brengen. De persoonlijk begeleider werkt met het kind aan de SMART doelen. Deze doelen stel je samen op.

Richting het einde van het traject bespreken we welke school of vervolgplek passend is. En hoe, op welke manier en wanneer het kind terugkeert naar (een andere) school of evt werk.

Aan het einde van het traject werken we toe naar (volledige) terugkeer op school. Samen met school kijken we hoe dat het beste vormgegeven kan worden. Bijvoorbeeld door enkele uren, dagen of dagdelen te starten op school. We zullen langzaam opbouwen op school en afbouwen bij de zorghoeve om de overgang zo zacht mogelijk te maken.

Wij zorgen altijd voor een warme overdracht om ervoor te zorgen dat het kind goed wordt opgevangen en begeleid wordt in de volgende fase van zijn of haar leven. Daarnaast nemen wij geen afscheid van onze jongeren. Er zijn terugkom dagen en er kan in overleg met de gemeente ook begeleiding blijven in de vakanties of ambulant aan huis.

Tarieven

Doorgaans wordt onze zorg vanuit de Jeugdwet vergoed, via ZIN of PGB. Daarvoor is een verwijzing vanuit school, leerplicht, gemeente of jeugd of huisarts nodig. In sommige gevallen gaat het om particulier zorg. Mocht je vragen hierover hebben, neem dan contact met ons op.

Wij bieden specialistische individuele begeleiding 45B51. Wij zijn aangesloten bij het SZZ Stichting Samenwerkende Zorgboeren Zuid en leveren wij Zorg in Natura. De bijbehorende AGB code is 73732834.

21st century skills ontwikkelen

21 th century skills zoals creatief denken, probleemoplossend denken, kritisch denken, communiceren, samenwerken, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering.

Executieve functies

Executieve functies zoals flexibiliteit, doorzettingsvermogen, timemanagement, organiseren, plannen, taakinitiatie, volgehouden aandacht, emotieregulatie, werkgeheugen en reactie.

SMART

Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare (leer)doelen formuleren die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Je gebruikt de SMART-methode voor kortetermijndoelen die binnen een bepaalde termijn behaald moeten worden en die meetbaar zijn.

Video impressie

Binnenkort verschijnt hier een video impressie.

Hoe ziet een dag bij ons eruit?

Elke dag bij Wauw dit ben ik! is anders, net als de jongeren, dieren en het weer. Wel werken wij met een vaste dagstructuur. Omdat jongeren hier individueel starten en pas later naar een groep toewerken ziet ons dagprogramma er voor iedereen net iets anders uit.


Voorbeeld van een dagprogramma: Voortgezet onderwijs

Gezamenlijke start van de dag, dierverzorging

Pauze

Rustige activiteit (creatief, muziek, gesprekken)

Lunchpauze

Buiten in beweging (paarden, wandelen, sport of spel)

Einde programma